Shyogwe

24 juli 2014

Mucjakabiro, 24 juli 2014

Omdat we nu weer internet en stroom hebben meteen maar het verslag van vandaag.Gisteravond viel de stroom namelijk uit toen we aan het scrabbelen waren. Maar met behulp van de noodverlichting konden we het potje bijna afmaken.

Vandaag opnieuw een dag met schoolbezoeken, deze keer in Shyogwe met reverend . Na een free massage zoals de chauffeur het noemde over de hobbelige zandweg naar Shyogwe bezochten we een Teacher Training Centre (TTC), een soort van PABO. Daar worden circa 400 studenten opgeleid tot leerkrachten. De studenten verblijven daar intern. Het was vandaag de laatste lesdag, dus ze waren kleren aan het wassen. Morgen gaan ze weer naar huis voor een vakantie van 2 weken.Jeanne dÁrc, de vrouw van Jean Pierre is hier directeur.

Daarna hebben we nog een aantal secundairy schools bezocht. Ook een boardingschool waar leerlingen intern zijn. Wat weer opviel was hoe efficient alles geregeld was, ondanks de gebrekkige faciliteiten. Het lesrooster met in gekleurde driehoekjes op de muur, de bibliotheek en de natuur- en scheikunde lokalen. Indrukwekkend was het gezondheidscentrum waar volwassenen en kinderen medische hulp krijgen van verpleegkundigen. Onderdeel daarvan was ook een kraamkliniek waar gemiddeld 3 tot 5 kinderen per dag geboren worden. Als de gezondheid van moeder en kind het nog niet toelaat dat ze naar huis gaan kunnen ze daar nog een aantal dagen blijven. Er waren nu ook 3 moeders met hun pasgeboren babies. Als er complicaties zijn bij de zwangerschap is een ziekenhuis vlakbij. Maar ja dan moet je wel in een ambulance over die weg vol met gaten en kuilen.

Tot slot nog een primairy school bezocht waar de 2800, jazeker 2800 kinderen in de leeftijd van 6-12 les krijgen. De kinderen waren er op dat moment niet omdat het de één na laatste dag voor de vakantie was en ze morgen de rapporten krijgen. De hoofdmeester vertelde dat veel kinderen ondervoed zijn en ze niet de middelen hebben om tussen de middag maaltijden te verstrekken. De volgende uitdaging is om dat ook voor elkaar te krijgen.

En toen was het al weer tijd om terug tegaan naar het Alleluja House. We hadden een vrije middag dus hebben Trude en ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om het terras op te zoeken. We hadden weer veel bekijks.

Oant sjen!

Bodes

1. Christina:
    25 juli 2014
    Geweldig voor jullie om deze reis te maken. Weer heel veel indrukken. Vooral ook hoe het onderwijs daar gegeven wordt.
  2. Brecht:
    Hey Bodes,
    Wat een avontuur, zo"n reis met het gezin. Prachtig! Heel veel plezier en
    ik blijf jullie verhalen lezen.

Groetjes,
    Brecht
  3. Ineke:
    25 juli 2014
    Indrukwekkend denk ik!!?!!. Rwanda en de avonturen van de Kroes-family. Leuk om te volgen! Veel plezier daar.
  4. Matthijs:
    25 juli 2014
    Ik hoop dat jullie het daar naar jullie zin hebben, en mooi weer hebben. Hier is het erg warm geweest de afgelopen week. Maar het gaat erg goed met mij!
    Kus van Matthijs
  5. Greetje:
    26 juli 2014
    Hallo Alleluja house,

Druk programma lees ik.
    Eindelijk een terras, hoor je het zeggen Trude.
    Even tijd om alle indrukken te verwerken.
    Have fun en blijf genieten.
    Groet Greetje