Computercursus

7 augustus 2014 - Muhanga, Rwanda

6 augustus

Het was vanochtend een beetje onduidelijk wat het programma was. We waren nog maar net opgestaan en een koude douche gehad toen Jean Pierre binnenkwam en vertelde dat we vanochtend naar Ruhango zouden gaan om daar een korte fotobewerkingscursus te geven bij het second chance project. Daar had hij het wel eerder over gehad en dat leek Judith en Dagmar wel wat . Judith had hoofdpijn dus die moest jammergenoeg thuisblijven. Jean Pierre moest naar Kigali dus we gingen op eigen gelegenheid met een taxi naar Ruhango.

Daar aangekomen zaten de jongens, 5 stuks, ons al op te wachten. Alain, die daar les geeft, kent een beetje Engels, dus dat was wel gemakkelijk. We hebben hun eerst buiten foto 's laten maken met de spiegelreflexcamera. Dat was voor hen al een hele ervaring. Hadden ze nog nooit gedaan.

Vervolgens heeft Dagmar hen geleerd hoe je de fotobestanden op de laptop kunt zetten. Dagmar is uiteraard veel beter in het omgaan met de computer dan digital immigrants als Trude en ik. Mijn taak bestond uit het sjouwen van de apparatuur en het aangeven van de kabeltjes. Vervolgens heeft Dagmar een fotobewerkingsprogramma via internet gedownload, hen dat uitgelegd en op alle laptops gezet. Dat viel erg in de smaak en al snel waren ze zelf bezig om het programma te verkennen en allerlei dingen uit te proberen.

Ze hebben daar 5 laptops staan met windows XP. Maar het werkte allemaal prima. Om 12 uur stond de taxi weer klaar en vertrokken we richting het Alleluja House. Daar aangekomen bleek Jean Pierre mijn nieuwe blouse -made in Kigali- te hebben meegenomen! Die zou immers een maatje kleiner gemaakt worden (zie verhaal over de Expo). Jullie zullen t.z.t. het resultaat wel zien. Ik ben in ieder geval erg blij met deze souvenir uit Rwanda.

'sMiddags nog een terrasje gepakt hier vlakbij.

De tijd vliegt voorbij. Naast de bezoeken aan allerlei projecten en mensen lezen we veel en slapen we ook veel. Wel vroeg naar bed, maar ook weer vroeg op. De slaap wordt vaak onderbroken door de haan in de achtertuin die nog niet helemaal door heeft wat zijn taak is, namelijk kraaien als het licht wordt en niet om 3 uur 's nachts. En dan hebben we nog Sally onze huissalamander die 's avonds tevoorschijn komt. Verder staat het Alleluja House aan één van de weinige asfaltwegen die Rwanda rijk is en die worden heeeeel goed benut. Dus je wordt ook nog wel eens wakker van het verkeer. Maar ach, het went ook. Jullie hoeven in ieder geval geen medelijden met ons te hebben. We hebben een geweldige All Inclusive vakantie met eigen kok/ huishoudster, chauffeur, tuinman, nachtwaker (jongeman met zijn hoofd verborgen in een muts) en natuurlijk allerlei ervaringen, contacten, gesprekken, belevenissen die je hier als gewone toerist nooit zal krijgen.

Het weer: Rond het middaguur heet, daarvoor en daarna bewolkt en aangenaam zomerweer.

Morgen gaan we naar de afdeling Onderwijs van de gemeente Muhanga!

Groet uit Rwanda

Dagmar, Judith (gaat al veel beter met haar hoor!), Trude en Bodes

1. Japke:
    7 augustus 2014
    Het gaat nu heel snel denk ik wanneer gaan jullie weer richting ned? Gr van os
  2. Japke:
    7 augustus 2014
    Haha moet zijn ons maar dat hadden jullie wel door denk ik
  3. Jan P.:
    7 augustus 2014
    Mooi werk mensen, waren die computerlessen nu bij Second Chance?

geniet nog maar even van jullie all-inclusive resort, volgende week moeten jullie zelf weer de huishouding doen.
  4. Gea:
    8 augustus 2014
    nog effe fijn genieten daar, grtz