23 juli 2014

24 juli 2014

Mucjakabiri, 24 juli 2014

Hier weer een bericht uit Rwanda. Wij verblijven dus in het Alleluja house. Dat is het guesthouse van de Anglicaanse kerk in de parochie Shyogwe. Het Alleluja house staat in Mucjakabiri, vlakbij de stad Gitarama, wat hier Muhanga wordt genoemd. Google maar eens.

Gisteren hadden we een druk programma. Eerst een bijeenkomst met voornamelijk medewerkers van de kerk in de ontmoetingsruimte. Er werd uit de bijbel gelezen afwisselend in het Rwandees en Engels.

Na deze morning devotion kregen we een toelichting op de organisatie van de Anglicaanse kerk hier. De kerk is er uiteraard voor spirituele zaken maar heeft hier vooral een sociaal maatschappelijke functie. De organisatie heeft 5 departmenten, onderwijs, ontwikkelingswerk, welzijnswerk, gezondheidszorg, spirituele zaken. Onder ieder department worden heel veel projecten uitgevoerd. Bijvoorbeeld het verzorgen van basiszonderwijs, voortgezet onderwijs en beginnend voorschoolse educatie en beroepsonderwijs.Verder het uitvoeren van programma's gericht op family planning, zorg voor HIV besmette kinderen en volwassenen, en gezondheidscentra. Cooperaties van kleine boeren worden door de kerk ondersteund en de oogst van Ananas en Passievruchten wordt verwerkt in een kleine fabriek tot jam en jus. Arme gezinnen, zeg maar hele arme gezinnen sparen een klein bedrag met andere buurtbewoners en met elkaar kunnen ze om en om bepaalde goederen aanschaffen.

Na deze uitleg hebben we een kleuterschool bezocht. We werden hartelijk verwelkomd door tientallen kleuters. Judith en Dagmar gaven een korte demonstratie jongleren en de kinderen vonden het geweldig. Circus kennen ze helemaal niet, dus dit was een belevenis. We hebben nog even met de kinderen gespeeld en geoefend in het overgooien. We hadden met opzet niet de hele koffer meegenomen maar twee setjes. De balletjes zelf geven we aan Jean Pierre en de zijnen om te verdelen onder de scholen en kinderen. De school heeft ook een nurse die de zorg voor kinderen met een handicap en ziekte onder haar hoede heeft. Bijvoorbeeld kinderen met orthopedische problemen, epilepsie, spijsveteringsproblemen, met HIV besmette kinderen enz. .

Na de luch gingen we de timmerwerkplaats bekijken waar jongeren leren om stoelen en tafels te maken. De houtbewerkingsmachines die daar door Jan Postma zijn gebracht en geinstalleerd draaien nog steeds. Alle gereedschap e.d. is heel goed geordend opgeborgen en wordt ook uitgeleend. De beide docenten waren heel enthousiast toen ze hoorden dat wij Jan en zijn familie kennen. Verder was er nog een metaalbewerkingswerkplaats waar jongeren onder leiding van een vrouwook het vak leren zodat ze later aan de slag kunnen.

Na het bezoek aan de kerk op de Zion Hill hebben we nog een bezoek gebracht aan een opleiding voor handcraft, naaien, breien, handwerken. Meiden kunnen hier een opleiding volgen zodat ze ze hun kansen op werk vergroten. Tot slot hebben we nog een klein fabriekje bezocht waar ze ananassen verwerken tot sap en jam. Het is nu geen oogsttijd dus we moesten het doen met de uitleg van de leidinggevende.

We hebben deze dag weer heel veel mensen gesproken. Wat een enthousiastme en inzet ondanks de zware omstandigheden waaronder ze leven. Het zet je wel met beide voeten op de grond.

En oh ja het weer is heerlijk, niet te warm niet te koud.

Groeten uit Rwanda

Bodes

1. Gea:
    25 juli 2014
    Weer een indrukwekkende dag voor jullie.
  2. Christina:
    25 juli 2014
    Fijn om zoveel indrukken op de doen! Fijn dat wij dit door middel van dit reisverslag dit ook mogen beleven.
  3. Tjitske Postma:
    25 juli 2014
    Hoi familie wat hebben jullie al veel gedaan in die paar dagen. Jean Pierre is weer goed aan het organiseren merk ik wel. Mooie foto van jullie dames aan het jongleren :-) nog veel plezier de komende dagen. Groetjes Jan en Tjitske