Alleluja House

26 juli 2014

Hier een stukje over hoe wij hier leven...We logeren in het Alleluja huis. Dit is een huis van de kerk. We huren het huis voor 3 weken en zo hebben de mensen weer inkomsten. Het huis ligt aan een straat,waarveel auto's langsrijden. Om het huis zit een groot hek en er loopt een jongen langs die een beetje in de tuin werkt. Er is een stalling van auto,s.

We hebben het hele huis tot onze beschikking. Inclusief Imakile, die voor ons werkt en de huishouding doet en ons eten verzorgt.

Imakile verzorgt 3 maal daags het eten. 's Ochtends ontbijt met een gebakken eitje. Ze hebben hier allemaal kippen, dus keuze,maar wel stinkkaas, honing, jam. Tussen de middag staat de lunch voor ons klaar, en 's avonds het warm eten. Doperwtjes,of  doperwtjes en boontjes,of doperwtjes door de pastasalade. Verse groentesoep. Maar de tafel wordt voor ons gedekt en afgeruimd en er wordt afgewassen. Verder afwisselend vlees, vis,of  kip,met steeds dezelfde soort tomatensaus..Bij elke maaltijd krijgen we fruit, en Judith en ik zijn helemaal verzot op de passievrucht.

Imakile doet voor ons de was en houdt het huis schoon.Wel heel luxe, maar we moeten het zo bekijken dat zij hierdoor weer verdienste heeft.

Het is hier een zoete inval. Iedereen komt hier langs. De Bisschop minstens 1x per dag, de huishoudster van de bisschop, vrienden van de bisschop etc.

Dindag hebben we kennis gemaakt met Eva. Ze is hier nu op vakantie, maar 2 jaar geleden heeft 1 jaar vrijwilligerswerk gedaan in Rwanda. Vanmorgen kwam ze op de koffie. En vanmiddag gingen we met Jean Pierre en Eva mee naar de markt.

Eva heeft les gegeven op een een school voor beroepsopleding. Ze gaf Engels.Vanuit een organisatie in Duitsland werd ze uitgezonden. Het huis waar wij nu wonen,woonde zij bijna het hele jaar alleen. Wel heel bijzonder om de verhalen tehoren,maar ook om enige achtergrond te krijgen over Rwanda, over de invloed van de kerk en van de overheid.

Lopend gingen we naar de markt. Je hebt hier één “supermarkt” de rest wordt allemaal op de markt, in kleine winkeltjes of op straat verkocht. De markt was echt een belevenis. Wel een aanslag op onze fysieke gestel, veel hobbels en bobbels. Er was van alles te koop, van schoenen tot fruit, meel etc etc. Een paar kleine kinderen liepen de hele tijd achter ons aan. Verder hebben we internet voor 1 week gekocht, dus we kunnen weer even vooruit met de weblog en andere “heel belangrijke zaken”.

Groet van Trude

1. Froukje de Vries:
    26 juli 2014
    Hoi Trude, wat silst jûns wurch wêze fan al dy yndrukken.
  2. Christina:
    26 juli 2014
    Ik kan mij door dit verhaal goed voorstellen hoe jullie daar vertoeven! Zal wel heel vreemd allemaal op je overkomen de eerste dagen, maar daarna wordt het steeds gewoner!
    Goede dagen toegewenst. Tot morgen
  3. Gea:
    27 juli 2014
    Wat een mooie en leuke verhalen, voor jullie wel heel veel indrukken! Veel plezier nog.
  4. Jan P.:
    27 juli 2014
    jullie verhalen zijn net zo lekker als de passievruchten.
  5. Minke Frölich:
    Wat geweldige verhalen.
    Het gaat jullie goed daar. Geniet verder van deze bijzondere tijd.
  6. Grietje de haan:
    27 juli 2014
    wat indruk wekkend allemaal dikke knuffel groetjes poppe en grietje
  7. Ellen Bekkers:
    29 juli 2014
    Wat een hectiek bij jullie; zoveel indrukken, zoveel mensen om je heen. Een druk programma, zo te lezen. Een bijzondere ervaring. Ben benieuwd hoe de kinderen het ervaren. Ook wij krijgen allerlei indrukken hier in Maleisie. En de tropische regenbui hebben we hier ook gehad. Nog veel mooie dagen daar! Ellen