Intro Rwanda

18 juli 2014 - Leeuwarden, Nederland

Hoe is het idee ontstaan om naar Rwanda te gaan?

Mensen die mij kennen, weten dat ik iets met kinderen heb, ook speciale kinderen, niet alleen in mijn gezin, maar ook met voorstellingen en met muziek.

Mijn wens was om nog eens iets te doen in Afrika  voor kinderen zoals  Matthijs en Emma, maar ook voor andere kinderen die het minder hebben dan onze kinderen hier.

Eerst zou ik alleen gaan en dan voor langere tijd omdat er misschien na 3 jaarcontracten op Lyndensteyn wel weer iets zou komen op Lyndensteyn. Maar dat is nu niet zo. Dus na de zomervakantie ben ik weer beschikbaar voor de arbeidsmarkt.

Via Jacob, de clown op het feestje van Emma zijn we in contact gekomen met de familie Postma uit Noord Burgum. Jan Postma is betrokken geweest bij een project vanuit het Friesland College in Rwanda.

In de herfstvakantie gingen Bodes en Dagmar ook mee en omdat Jan en zijn gezin ook in Rwanda zijn geweest werd Dagmar ook enthousiast. En toen leek het Judith ook wel iets om mee te gaan.

Het verhaal rond de circusspullen is later ontstaan  toen er een serie op TV was van Floortje Dessing in Kabul met een circusschool. Dat bracht ons op het idee om jongleerballetjes en andere circusattributen mee te nemen. Als je ergens contact kunt krijgen met kinderen dan is het wel door circus. En Judith en Dagmar zijn natuurlijk hele goeie circusartiesten.

Onze contactpersoon daar is Jean Pierre, een soort van tweede man van de Anglicaanse kerk in het district Shyogwe. Hij leidt daar allerlei projecten voor kinderen en volwassenen die een tweede kans verdienen. We logeren in het Guesthouse van de Anglicaanse kerk.

We vliegen zondagavond naar Istanbul en maandagavond naar Kigali.Daar hebben we een hotel geboekt en dinsdag haalt Jean Pierre ons daarvandaan op.

Om een beetje een indruk te krijgen van waar we naar toe gaan hebben hebben we een filmpje  van het project van het Friesland College van een aantal jaren geleden op de blog gezet. Jan Postma is toen met een aantal leerlingen van het Friesland College naar Rwanda geweest. Zij hebben daar onder andere houtbewerkings machines geïnstalleerd. Het guesthouse waar we logeren staat er ook op. Hier de link naar het filmpje: "www.youtube.com/watch?v=Mfz1WfnS8dw"

We zijn nu aan het koffers inpakken. Een beetje afwegen wat we mee moeten nemen. Jean Pierre en zijn vrouw hebben net nog een tweeling gekregen. Een jongen en een meisje. Dus we nemen ook kraamcadeautjes mee.

Mensen , veel lees plezier.

Trude

1. Lianne:
    19 juli 2014
    Een hele goede reis toegewenst!! Ik ben benieuwd naar jullie belevenissen. Mooi dat we zo op de hoogte worden gehouden.
  2. Gea:
    20 juli 2014
    goede reis allemaal. En super dat jullie dmv circus iets gaan betekenen voor deze kinderen
  3. Japke:
    21 juli 2014
    Ook heel veel plezier toegewenst van ons en we zijn ook heel benieuwd naar jullie belevenissen daar,geweldig